1401/02/08

نشست خبری ریاست کانون بازنشستگان کلانشهر اصفهان با اصحاب رسانه به مناسبت روز جهانی کارگر

نشست خبری ریاست کانون بازنشستگان کلانشهر اصفهان با اصحاب رسانه به مناسبت روز جهانی کارگر

به گزارش خبرنگار ایلنا از اصفهان، سید حسن هاشمی در نشست خبری با اصحاب رسانه به مناسبت روز جهانی کارگر اظهار داشت: در حالی که قانون ماده 96 سازمان تامین اجتماعی این سازمان را مکلف کرده حداقل یکبار در سال مستمری و از کارافتادگی بازنشستگان را متناسب با نرخ تورم و به تصویب هیات وزیران تعیین کند، اما سازمان از این قانون سرباز می‌زند.

وی ادامه داد: قوانین تأمین اجتماعی 80 سال پیش و قبل از تاسیس این سازمان توسط افراد کاربلد و حرفه‌ای تدوین شد تا مانع سوء مدیریت شوند، اما امروز شاهد حضور افراد غیر مرتبط با جامعه کارگری در راس سازمان تامین اجتماعی و تصمیمات نادرست هستیم.

رئیس هیات مدیره کانون بازنشستگان و مستمری بگیران کلانشهر اصفهان تصریح کرد: آن زمان سندیکاها از کارگران حمایت می کردند و قوانین با وسعت و عمق دید بالا و در راستای حمایت از جامعه کارگری تدوین شده بود؛ اما حالا ما حتی یک نماینده در سازمان تامین اجتماعی نداریم تا پیگیر حق و حقوق مان باشد.

وی خاطرنشان کرد: در 43 سال گذشته کسی مسئول مهار تورم نبوده و نیست و واژه افزایش حقوق در کشور ما به یک غلط مصطلح تبدیل شده است و آثار و تبعات ناخوشایندی در سبد حقوق و معیشت مردم به ویژه کارگران دارد؛ به طوری که تا صحبت از افزایش حقوق می شود و درحالی که هنوز قانون مصوب و اجرایی نشده، شاهد افزایش تورم هستیم، چراکه عرضه کنندگان کالا و خدمات می گویند افزایش حقوق صورت گرفته و قدرت خرید بالا رفته است.

هاشمی تاکید کرد: این افزایش حقوق زمانی درست است که تورم در نقطه ای که هست ثابت بماند و صفر شود، نه اینکه حقوق کارگر و بازنشسته کارگری را نسبت به تورم آخرین ماه سال قبل برای سال جدید افزایش دهند، بعد در سال جدید نرخ تورم افزایش مجدد پیدا کند! در این حالت قدرت خرید کارگران در حد تورم سال قبل باقی می ماند و سبد معیشت شان کوچک تر می شود.

وی با بیان اینکه با اطلاق واژه افزایش حقوق، بازار به این موضوع واکنش نشان داده و موجبات کاهش قدرت خرید می شود گفت: اگر سازمان همه ساله مطابق با نرخ وقعی تورم و نه نرخ کاذبی که دولت اعلام می کند و هزینه های واقعی زندگی در حالی که قدرت خرید و تورم ثابت می ماند، افزایش حقوق را انجام می داد درست بود؛ اما متاسفانه در طول سال های گذشته بین 40 تا 60 درصد نرخ تورم داشتیم ، ولی کمتر از 30 درصدِ نرخ تورم به حقوق ها اضافه شد و قدرت خرید کاهش پیدا کرد که نتیجه اش فقر است. فراموش نکنیم که فقر خطرناک است و ناهنجاری‌های فراوانی از جمله دزدی، طلاق، اعتیاد و ... را به همراه دارد.

رئیس هیات مدیره کانون بازنشستگان و مستمری بگیران کلانشهر اصفهان یادآور شد: آنچه رخ می دهد افزایش حقوق نیست و بخشی از تورم سال قبل است که در حقوق ها اعمال می شود، درحالی که هر ساله در سال جدید شاهد تورم به مراتب بیشتر و افسارگسیخته تر هستیم.

وی با اشاره به افزایش هزینه زندگی اذعان داشت: قیمت پراید به بیش از دویست میلیون تومان  رسیده، در حالیکه با این هزینه در کشورهای همسایه می توان ماشین های خارجی با استاندارد و کیفیت بسیار بالا خرید. این مقایسه نشان می دهد ما در وضعیت وحشتناکی از نظر اقتصادی قرار داریم.

هاشمی تاکید کرد: ما حاضریم امضا کنیم اگر دولت بتواند این تورم را صفر نگهدارد و قیمت ها را به 5 سال قبل ببرد، جامعه کارگری تعهد بدهد که خواهان افزایش حقوق در سال های بعد نباشد؛ منتها در کشور هیچکس مسئول مهار تورم نبوده و نیست و هرسال بدتر از سال قبل شاهد افزایش قیمت ها هستیم.

وی با بیان اینکه بیش از 37 روز از سال گذشته و در پرداختی ها تغییری ایجاد نشده است گفت:  افرادی مدعی هستند که آنچه به حقوق بازنشستگان اضافه شده زیاد است؛ در حالی که حق مردم ایران این نیست. این نوعی برخورد توهین آمیز است که بعد از سال ها کار و تلاش که چرخ های صنعت را به حرکت در آورده ایم و بازنشسته شده ایم، هزینه های زندگی، درمان و سبد خانواده و ایاب و ذهاب اینقدر بالا رفته باشد که از عهده تامین آن برنیاییم.

رئیس هیأت مدیره کانون بازنشستگان و مستمری بگیران کلانشهر اصفهان یادآور شد: این عملکردها، جز اینکه تخم کینه و نفرت را در بین مردم و مسئولان بکارد هیچ حاصلی نخواهد داشت و مسئولان مربوط  نسبت به افزایش حقوق بازنشستگان و مستمری بگیران مطابق با مصوبه شورای عالی کار در اسرع وقت اقدام کنند

وی اضافه کرد: ماده 111 قانون تامین اجتماعی تکلیف حداقل بگیران را مشخص کرده و در حالی که ورودی صندوق تامین اجتماعی با افزایش حق بیمه زیاد شده،  به مردم دروغ می گویند که سازمان با کاهش درآمد روبرو است و توانایی اضافه کردن حقوق متناسب با تورم را ندارد! اگر حقوق ما را مطابق مصوبات حقوق و بازنشستگی اعمال نکنید ما ساکت نخواهیم بود.